Tessa Souter | Beyond The Blue

Είναι εν πολλοίς δικαιολογημένο το ψυχολογικό τσίμπημα που νιώθεις όταν βρίσκεσαι αντιμέτωπος με ακόμα ένα άλμπουμ γεμάτο με διασκευές. Ειδικότερα ο χώρος της jazz “ταλαιπωρείται” δραματικά από το φαινόμενο, πολλές δεκαετίες τώρα. Πόσα ακόμα What A Wonderful World να αντέξει ο άμοιρος ακροατής… Έχοντας πει αυτό, φανταστείτε τον συναγερμό που σήμανε μέσα μου η είδηση του νέου cd της κυρίας Tessa Souter, η ανάγνωση των κομματιών του οποίου αποκάλυπτε μια ντουζίνα διασκευών σε θέματα του κλασικού ρεπερτορίου. Δεν είναι κάτι νέο βέβαια ως σύλληψη, κάθε άλλο, αν σκεφτούμε για παράδειγμα τους Πολοβτσιανούς Χορούς του Alexander Borodin που ως Stranger In Paradise βρέθηκαν το 1953 στο μιούζικαλ Kismet και κατόπιν έγιναν ένα τεράστιο ποπ χιτ. Ένα ωριαίο πρόγραμμα όμως βασισμένο εξ’ ολοκλήρου στις κλασικές μελωδίες, εμπεριέχει το μεγάλο ρίσκο της επιφανειακής κάλυψης, της κοινότυπης αντιγραφής και εντέλει της προβλέψιμης ως βαρετής απόδοσης. Αν κάτι μου άφηνε ανοιχτό ένα παράθυρο αισιοδοξίας ήταν πρωτίστως το όνομα της τραγουδίστριας και δευτερευόντως το σχήμα που την υποστηρίζει στο καινούργιο της πόνημα. Η ίδια είναι μια ευρηματική και καινοτόμος βοκαλίστρια με κρυστάλλινη φωνή και εξαιρετικά ερμηνευτικά στοιχεία που με είχε ήδη εντυπωσιάσει με τις προηγούμενες εργασίες της.

Το συγκρότημα που παίζει μαζί της στο Beyond The Blue είναι το τρίο του τεράστιου πιανίστα Steve Kuhn – δηλαδή ο μπασίστας David Finck και ο ντράμερ Billy Drummond – με την καθοριστική προσθήκη τριών ακόμα σολίστ. Πρόκειται για τους Joe Locke, Gary Versace και Joel Frahm σε βιμπράφωνο, ακορντεόν και σαξόφωνο αντίστοιχα. Μετά την πρώτη κιόλας ολοκληρωμένη ακρόαση του Beyond The Blue, το παράθυρο είχε ανοίξει διάπλατα και αυτό που αποκάλυπτε ήταν μια μοναδικής ομορφιάς θέα. Αρκετά από τα 12 κομμάτια του άλμπουμ είναι πασίγνωστα, κάποια άλλα όχι και τόσο. Όλα τους όμως και τούτο σηματοδοτεί και το έξοχο του εγχειρήματος, φέρουν την σφραγίδα της ανανέωσης, του αναπάντεχου και της εφευρετικότητας. Το Beyond The Blue είναι απλά ένας θρίαμβος της jazz αντίληψης. Η ίδια η Souter, όντας μια συγγραφέας πριν ακολουθήσει την μουσική καριέρα, έχει γράψει τους στίχους στα 9 από τα 12 τραγούδια του. Τραγουδά με τρόπο που προκαλεί θαυμασμό. Η φωνή της φινετσάτη και γοητευτική χρωματίζει υπέροχα την απαγγελία, ενώ ταυτόχρονα πετυχαίνει μια θαυμαστή συνεργία με την μπάντα, λειτουργώντας ουσιαστικά ως μέλος και όχι ως ηγέτης της. Αυτό επιτρέπει στους διακεκριμένους σολίστ που την συνοδεύουν να αναπνέουν ελεύθερα, τόσο ατομικά όσο και οργανικά, και να αφήνονται σε γνήσιους τζαζ αυτοσχεδιασμούς κορυφαίας κλάσης και αισθαντικότητας. Ας αναφερθεί για παράδειγμα το εκπληκτικό σόλο του βιμπράφωνου στο Prelude To The Sun, το ονειρικό ακορντεόν στο Brand New Day και το ύψιστου λυρισμού σόλο πιάνου στο Baubles Bangles and Beads. Highlights του cd συνιστούν οι παραλλαγές του Adagio του Albinoni που λειτουργεί ως μια ρομαντική μεταμεσονύχτια τζαζ μπαλάντα με ένα σπουδαίο σόλο στο τενόρο και βέβαια το En Aranjuez Con Tu Amor του Rodrigo, με τα bolero drums και τη θαυμαστή αλληλουχία ακορντεόν, σαξοφώνου και μπάσου. Το Beyond The Blue κυκλοφόρησε από την Venus μέσα στο 2011 μονάχα για την ιαπωνική αγορά. Το εκδίδει φέτος η αμερικανική Motema Records με νέες μίξεις και mastering για τον υπόλοιπο κόσμο. Κορυφαίας μουσικότητας παραγωγή, με εξαιρετική διαφάνεια και καθαρότητα, ρεαλιστικά σώματα και επαρκή δυναμικά. Μια πραγματική αποκάλυψη, ένα μικρό κομψοτέχνημα. Μην το χάσετε!

Shares