Closed back, open space

Ο αυστριακός κατασκευαστικός οίκος φαίνεται ότι έχει ποντάρει πολλά στο μοντέλο Κ550. Με προσιτό κόστος, στοχεύει ψηλά και φαίνεται να τα καταφέρνει…

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

Σχεδίαση: Κλειστού τύπου

Οδηγοί: Δυναμικές κάψες, ø50mm

Απόκριση: 12Hz – 28kHz

Ευαισθησία: 114 dB SPL/V

Αντίστ. Εισόδου: 32Ω

Μέγ. Ισχύς Εισόδ.: 200mW

Βάρος: 305gr (χωρίς καλώδιο)

Μήκος Καλωδίου: 2,82m, 99,9% OFC

Σύνδεση: 3,5/6,3 jack

Με την AKG ο γράφοντας έχει πολύ καλή σχέση, μιας και χρησιμοποιεί μοντέλα της από το 1998, κυρίως με το μοντέλο Κ141, τα οποία αποδείχθηκαν «σκυλιά» σε χρήση εκτός σπιτιού και παράλληλα αξιόπιστα στον ηχητικό τομέα. Στο στούντιο γίνεται χρήση των Κ271mkII εδώ και τρία χρόνια, ενώ τα διάφορα φορητά player συνοδεύονται από ένα ζεύγος «ψειρών» Κ315. Με τα Κ550, που δοκιμάζουμε αυτή τη φορά, στο η AKG στοχεύει σε ευρύ φάσμα εφαρμογών, αντιμετωπίζοντας το σαν σαφώς ακριβότερη υλοποίηση με γνώμονα την υψηλή πιστότητα.

Περιγραφή

Με τα Κ550 η AKG εγκαταλείπει τις γνωστές σχεδιαστικές επιλογές της, παρουσιάζοντας ένα σαφώς πιο μοντέρνο σύνολο. Η παράδοση συνεχίζεται στην πολύ καλή, για την κατηγορία, ποιότητα υλικών και κατασκευής… Σημασία έχει δοθεί και στο κουτί της συσκευασίας, που παραπέμπει σε …κασετίνα. Το υπό εξέταση μοντέλο αποτελεί σχεδίαση κλειστού τύπου. Τα «κύπελλα» είναι μεγάλα, καλύπτοντας πλήρως τα αυτιά (over-ear) και στο εσωτερικό αυτών φιλοξενούνται κάψες διαμέτρου 50mm. Μεγάλο νούμερο για ακουστικά αυτής της κατηγορίας… Το υλικό των pads είναι μαλακό και καλής ποιότητας. Τα κύπελλα αναρτώνται σε βραχίονα ενός σημείου στήριξης, ενώ δεύτερο βαθμό ελευθερίας εξασφαλίζει το σημείο ένωσης αυτού του βραχίονα με το υπόλοιπο στέλεχος στήριξης στο κεφάλι. Χάρη σε αυτή τη διάταξη, εξασφαλίζεται στην πράξη πιο άνετη τοποθέτηση. Αξίζει να σημειωθεί, πώς παρότι η κατασκευή είναι σχετικά ογκώδης, ιδίως όταν η εταιρία λανσάρει το εν λόγω μοντέλο και για φορητές εφαρμογές, εν τούτοις το βάρος είναι σαφώς μικρότερο τον αναμενόμενου και φτάνει τα 305 γραμμάρια! Την εικόνα συμπληρώνει το τρίμετρο καλώδιο, που φέρει επίχρυσο mini-jack, με βιδωτό αντάπτορα των 6,3mm, επίσης επίχρυσο. Η μόνη παρατήρηση έχει να κάνει με το καλώδιο που είναι σταθερό και όχι αποσπώμενο. Σε επίπεδο τεχνικών χαρακτηριστικών, ο συνδυασμός των 32Ω αντίστασης με τα 104dB ευαισθησίας, υποδηλώνουν κατασκευή που δεν θα δυσκολευτεί να τροφοδοτηθεί με επάρκεια από τις ασθενείς εξόδους των φορητών συσκευών ή των καρτών ήχου των υπολογιστών.

Ακροάσεις

Μιας και το ζευγάρι που παραλάβαμε ήταν ολοκαίνουργιο, δόθηκαν αρκετές ώρες στη διαδικασία του στρωσίματος, προκειμένου να μην εξαχθούν λανθασμένα συμπεράσματα. Και αυτό διότι οι πρώτες ακροάσεις κατέδειξαν ένα θέμα «τσιμπήματος» στη μεσο-υψηλή περιοχή, κάτι που γενικά δεν συνάδει με τον ήχο της εταιρίας… Έπειτα από είκοσι ώρες, το θέμα είχε εξομαλυνθεί και πριν τοAKG-akg550_IMG-0067-1 πέρας της διαδικασίας, είχε εξαφανισθεί. Για τις ανάγκες της δοκιμής, χρησιμοποιήθηκε ο ιδιοκατασκευασμένος ενισχυτής ακουστικών, που βασίζεται σε κύκλωμα Pass (Zen), τάξης Α, με ισχύ εξόδου 5 Watt. Περαιτέρω, τα ακουστικά τροφοδοτήθηκαν από την έξοδο της ψηφιακής κονσόλας Soundcraft RM1ds και από φορητό player. Σαν «αντίπαλο δέος» χρησιμοποιήθηκαν τα Ultrasone PRO550. Συμβουλευτικά, τα ηλεκτροστατικά Stax SR30 πρόσφεραν τις υπηρεσίες τους, τροφοδοτούμενα από τον τελικό της ΚΟ2 της Cairn, ενώ δεν έλειψαν και οι συγκρίσεις με τα K271mkII… Ανεξαρτήτως πηγής τροφοδοσίας, τα Κ550 εμφανίζουν σταθερή συμπεριφορά σε νευραλγικούς τομείς της ηχητικής απόδοσης. Καταρχήν, έχουν μια μεγάλη ευκολία στο να «στήνουν» μεγάλου μεγέθους σκηνή. Τα όργανα αναπτύσσονται περιμετρικά του κεφαλιού, σε ικανή απόσταση, ιδίως στο τμήμα έμπροσθεν του νοητού άξονα των αυτιών. Συχνά όμως, εάν η μίξη απαιτούσε κάτι τέτοιο, η χαρακτηριστική αίσθηση του surround έκανε την παρουσία της.

Έτσι, συμπληρωνόταν η αίσθηση των χώρων, όπως στο Love Scenes της Diana Krall όπου η εγγραφή έχει γίνει με γνώμονα τη πολυκάναλη μίξη (πίσω στο 1997, θυμάστε τι γινόταν με το θέμα τότε…) ή η παρουσία ηλεκτρονικών ήχων, με χαρακτηριστικό το ομώνυμο τραγούδι των Rammstein, όπου ο χαρακτηριστικός synth ήχος μάς περικυκλώνει μέχρι να μπει το κύριο κιθαριστικό μοτίβο. Έπειτα, η απόδοση του χαμηλού βρίσκεται σε άνω του ικανοποιητικού επίπεδο. Δεν είναι βέβαια τα ακουστικά αυτά που θα απειλήσουν με ρήξη τα τύμπανα σας όταν ακούτε τις λουστραρισμένες r’n’b παραγωγές. Ωστόσο, το σίγουρο είναι ότι τα Κ550 θα περιγράψουν τις χαμηλές νότες, χωρίς να αποκλίνουν (με θετικό ή αρνητικό πρόσημο) από την γενικά ζυγισμένη παρουσία του φάσματος. Οι λέξεις «ισορροπία», «καθαρότητα» και «ψυχραιμία» είναι χαρακτηριστικές της …βιεννέζικης μενταλιτέ που φέρουν τα Κ550 και αυτό είναι εμφανές σε όλες τις πτυχές της αναπαραγωγής. Οπότε, θεωρήστε δεδομένο ότι δεν θα εμφανισθεί παραμόρφωση, ακόμα και σε υψηλές εντάσεις. Συγκρίνοντας απ’ευθείας με τα Ultrasonne PRO550, επιλέγουμε τρείς χαρακτηριστικές περιπτώσεις (με ενισχυτή τον Pass Zen, στο σύστημα ακρόασης). Στο jazz δίσκο «I’ll take care of you» του Junior Wells, τα AKG αποκτούν προβάδισμα στη ροή του σήματος, εμφανίζουν πιο φυσική τη διαδοχή των φθόγγων. Έχουν μάλιστα πιο έντονο το λεγόμενο «wall of sound» αλλά τα Ultrasonne διαθέτουν υψηλότερη ευφωνικότητα (κερδίζοντας στην περιγραφή των εφέ της κιθάρας και της φυσαρμόνικας) και γενικά έδωσαν πιο live χροιά.

Στο αμιγώς ηλεκτρικό περιβάλλον των Αντβαϊτικών Ασμάτων των Om, τα αυστριακά ακουστικά έστησαν την σκηνή με πιο έντονες τις περιγραφές των οργάνων, ιδίως των τύμπανων, όπου και με μεγαλύτερη ακρίβεια εμφανιζόντουσαν στη διάταξη και με σαφώς πιο ολοκληρωμένη περιγραφή της υφής των μεμβρανών. Το γερμανικό μοντέλο έστησε μεγαλύτερο μέτωπο στο μπάσο και έφερε πιο μπροστά τη μπότα. Τα AKG διατήρησαν τον διαχωρισμό ανάμεσα στα δύο χαμηλόσυχνα όργανα, αλλά έφεραν τη μπότα πιο πίσω. Σε ένα απαιτητικό έAKG-110211_akg_k550_headphones_4ργο, σε ερμηνεία και αναπαραγωγή, όπως το Musikalische Exequien op. 7, SWV 279 – 281, του Heinrich Schütz, τα Κ550 διακρίθηκαν για την συγκροτημένη υφή των περιγραφών των συντελεστών και της θέσης τους στο χώρο, παρουσιάζοντας πολύπτυχη, ψηλαφητή εικόνα. Η καταληπτότητα κυμάνθηκε σε υψηλά επίπεδα, τα ηχοχρώματα περιγράφηκαν με ακρίβεια, ιδίως στη μεσαία και στη μεσο-υψηλή περιοχή. Σε αυτό το επίπεδο, φάνηκε ότι τα AKG μπορούν να αναπλάσουν με ευχέρεια ένα πυκνοδομημένο περιβάλλον, σαν αυτό μιας συμφωνικής ορχήστρας, θυσιάζοντας λίγο από την παρουσία των άκρων. Αξίζει να αναφερθεί ότι όσο πιο απαιτητική η εγγραφή, τόσο περισσότερο ενισχύεται η παρουσία των Κ550 στο σύστημα, κάτι που δεν ήταν δεδομένο για παλαιότερα μοντέλα της εταιρίας, πάντα σε αντίστοιχη κατηγορία τιμής. Γενικά, δεν «προσφέρουν» όψιμο εντυπωσιασμό, με τονισμένα άκρα π.χ., και αυτό ενισχύει την άποψη ότι απευθύνονται σε κοινό που ήδη έχει εμπειρία με το θέμα «ακουστικά». Σε χρηστικό επίπεδο, η διαρροή ήχου σε υψηλές εντάσεις είναι όντως περιορισμένη, κάτι που θα ανακουφίσει τους συνεπιβάτες στα μέσα μεταφοράς… Αυτό όμως που τελικά έχει σημασία είναι ότι το αναγραφόμενο περί επιτυχούς συγκερασμού εγγενών χαρακτηριστικών σχεδιάσεων ανοικτού και κλειστού τύπου, έχει ακουστό αποτέλεσμα.

Τελικά

Συνολικά, η AKG προσφέρει μια πρόταση, με καινοτομίες σε κατασκευαστικό και ηχητικό επίπεδο, που θα σταθεί αντάξια ανάμεσα στο στερεοφωνικό συγκρότημα και το φορητό player. Διαθέτει τα χαρακτηριστικά που θα καταστήσουν τα Κ550 τη σταθερή αναφορά του ακροατή, μια αναφορά που διακρίνεται για την ομαλή ροή του σήματος, τις άρτιες περιγραφές ηχοχρωμάτων, παλμού και ρυθμικών τμημάτων και φυσικά την ποιότητα κατασκευής. Επιμέρους χαρακτηριστικά, επηρεάζονται λιγότερο ή περισσότερο από την ποιότητα της πηγής, εναπόκειται όμως στον υποψήφιο αγοραστή να αναλογισθεί το τι ακριβώς επιζητά. Και τα Κ550 ανταποκρίθηκαν πολύ καλά στις απαιτητικές ηχογραφήσεις, γεγονός που εδώ στο High Fidelity το εκτιμούμε πολύ.

 

Υπέρ: …οι κάψες των 50mm, η ήρεμη και καθαρή ηχητική συμπεριφορά, που δεν επηρεάζεται από το μουσικό είδος. Η ροή, το εύρος της εικόνας, η ακρίβεια στις περιγραφές και η καταληπτότητα κυμαίνονται σε πολύ υψηλό επίπεδο. Άριστος λόγος τιμής προς απόδοση.

Κατά: …Στα σύγχρονα ακούσματα θα θέλαμε παραπάνω μπάσο. Δεν αποκλείεται πολλοί, ιδίως όσοι ακούνε με φορητά μέσα, να θεωρήσουν την ηρεμία και την έλλειψη παραμόρφωσης ως έλλειψη ενεργητικότητας. Θα έχουν άδικο, αλλά άντε να τους πείσεις…

Shares